Techniek

Techniek

Mijn schilderijen zijn op paneel of op linnen geschilderd.

Eerst wordt een lijntekening van de compositie aangebracht.

De lijntekening dient als vertrekpunt voor de onderlaag. Deze onderlaag wordt uitgevoerd in alkydverf, een sneldrogende olieverf, en is belangrijk omdat hierin de compositie en de globale schakeringen tussen licht en donker (toonwaarden) worden vastgelegd. Ik werk altijd van achteren naar voren. Zie volgende foto’s.

foto-2-onderlaag-in-alkyd

De achtergrond in alkydverf.

foto-3-onderlaag-in-alkyd

De ijzeren waterpot in alkydverf.

foto-4-onderlaag-in-alkyd

De schaal met de kalebassen in alkydverf.

foto-6-onderlaag-in-alkyd

Enkele appels in alkydverf.

foto-7-onderlaag-geschuurd-voor-laatste-laag

De onderlaag in alkydverf is klaar en al geschuurd voor de volgende laag in olieverf.

Een tweede laag wordt geschilderd in olieverf in de nat-in-nat-techniek. Indien nodig wordt het schilderij vervolmaakt met transparante verflagen die een grotere diepte verlenen aan de afbeelding.

detail-waterpot-in-olieverflaag

Detail van de waterpot in olieverf.

detail-kalebassen-in-olieverflaag

De schaal met kalebassen in olieverf.

detail-appels-in-olieverf-laag-blad-nog-in-alkydverf

Detail van de appels in olieverf, het blad linksachter is nog in alkydverf.

foto-8-laatste-laag-in-olieverf

Het definitieve schilderij.